Audi to jedna z najpopularniejszych marek samochodów na świecie. Auta tej firmy jeżdżą praktycznie po drogach każdego kontynentu. W asortymencie firmy każdy znajdzie coś dla siebie – od aut osobowych, rodzinnych, sportowych po dostawcze i inne maszyny. Ten bawarski koncern został założony w 1909 roku przez Augusta Horcha, a sama nazwa jest łacińską transkrypcją nazwiska założyciela, czyli Horch (pol. słuchaj).
Historia marki jest dość burzliwa. W 1899 roku August Horch i Carl Benz zakładają spółkę pod nazwą August Horch Automobilwerke GmbH. Jednak po kłopotach finansowych oraz w zarządzaniu, Horch odchodzi z firmy i próbuje założyć kolejną fabrykę aut. Niestety, w tym celu nie może już użyć swojego nazwiska, dlatego postanawia posłużyć się łacińską transkrypcją i tak powstaje Audi Automobilwerke GmbH. Zakład produkcyjny mieści się w Zwickau. W 1910 roku linię produkcyjną opuszcza pierwszy model samochodu – Audi Typ A 10/22 KM (16 kW) Sport – Phaeton. Zaraz po nim wyjeżdża jego następca Audi Typ B 10/28 KM.
I wojna światowa i późniejszy kryzys gospodarczy spowodowały, że Audi zostało przejęte przez firmę DKW (Dampfkraftwagen). W kolejnych latach DKW i spółka córka Audi połączyły się z Horch i Wanderer w Auto Union, którego symbolem stały się cztery przeplatające się pierścienie. Logo to jest używane do dzisiaj. To właśnie Audi wypuściło na rynek pierwszy sześciocylindrowy silnik z napędem na przednią oś. Wybuch II wojny światowej sprawił, że Audi zniknął na kilka ładnych lat rynku samochodowego. Na skutek wewnętrznej polityki Rzeszy fabryki samochodowe przekształcono w fabryki uzbrojenia, a przy maszynach nierzadko stawali więźniowie z obozów pracy czy więźniowie wojenni, a także przymusowi robotnicy.
Po wojnie kłopoty nie omijały Audi. Auto Union AG rozmył się we wschodniej strefie Niemiec. Firma została przemianowana na VEB Automobilwerk Zwickau, a z linii produkcyjnej wyjechał AWZ P70. W 1958 roku połączono zakłady Horcha znajdujące się na terenie byłego NRD. W nowym VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau rozpoczęto produkcję Trabantów, która zakończyła się w 1991 roku.
Tymczasem w zachodniej części podzielonego kraju zarejestrowano w 1949 roku Auto Union AG, której siedzibą był Ingolstadt. Z prawnego punktu widzenia była to zupełnie nowa firma. To właśnie nowa siedziba firmy była miejscem, do którego udali się byli pracownicy dawnej fabryki samochodów. Tu rozpoczęto na nowo produkcję. Na początku z fabryki wychodziły auta DKW.
W 1965 roku na drogi w Niemczech Zachodnich wyjechało pierwsze Audi – marka auta została związana z nazwą firmy. Dopiero w 1968 roku pracownik Ludwig Kraus zaprezentował Audi 100, które zostało później skierowane do produkcji. Od tej pory pojazdy oznaczano liczbą koni mechanicznych – Audi 80, Audi 100. W 1969 roku doszło do fuzji Auto Union GmbH z NSU AG Neckarsulm. Nowe przedsiębiorstwo otrzymało nazwę Audi NSU Auto Union AG. Z początkiem 1985 roku przemianowano się na Audi AG. Obecnie struktura kapitałowa prezentuje się tak, że 99, 55% akcji posiada Volkswagen AG, natomiast pozostała część została skierowana na rynek akcyjny.
Audi
CategoriesŚwiatowi giganci
Written by:Kinga
Be First to Comment