Jak co roku różne portale, gazety, tygodniki próbują zawładnąć wyobraźnią swoich czytelników poprzez zestawienie największych, najbardziej wpływowych i najdroższych marek świata. Oto kolejny ranking najdroższych marek świata, zestawiający ze sobą największych gigantów różnych branż rynkowych. Co ciekawe, ranking robiony jest corocznie i wyraźnie dostrzegana jest tendencja rynku w kierunku firm IT i telekomunikacyjnych. W tym roku absolutnie bezkonkurencyjne okazują się właśnie firmy informatyczne w szerokim tego słowa znaczeniu.
Na dziesiątym miejscu znalazła się stara, dobrze znana marka IT – IBM. Cztery lata temu IBM mógł się pochwalić drugim miejscem w niniejszym rankingu. Tymczasem jego wartość spadła z 116 miliardów dolarów do 86,2 miliarda, a z drugiego miejsca zostało dziesiąte. Na kolejnym miejscu w górę jest McDonald’s z wyceną 88,7 miliarda dolarów. W tym roku to jedyny przedstawiciel branży spożywczej w rankingu. Najlepsze lata ma za sobą, gdyż w roku 2011 i 2012 marka znajdowała się w pierwszej czwórce najdroższych marek świata. Od tego czasu jej wartość spadła o 7 procent. Pod znakiem zapytania będzie jej przyszłoroczne miejsce w pierwszej dziesiątce.
Na ósmym miejscu uplasowała się marka szerzej w Polsce nie znana. To Verizon, największy amerykański operator komórkowy. I choć w Polsce nie jest popularna ani znana, to w skali globalnej jej wartość rośnie. Jej ósma pozycja i wartość 93,2 miliarda dolarów jest imponująca, zważywszy, iż swoją wspinaczkę na rankingu zaczynała w 2006 roku od 32 miejsca. Zatem to aż sześciokrotny wzrost wartości.
Na siódmym miejscu znalazła się amerykańska firma Amazon, która niedawno wkroczyła na polski rynek. Amazon to także numer jeden pod względem przyrostu wartości w ciągu roku. Marka została wyceniona na 99 miliardów dolarów, a w poprzednim roku wyceniano ją na zaledwie 62,3 miliarda. Zatem wzrost osiągnął imponujące 59 procent, co poskutkowało przesunięciem się w rankingu o 7 miejsc w górę.
Szósta jest Visa. Marka ta w 2009 roku była zlokalizowana w czwartej dziesiątce rankingu. W ciągu 7 lat wskoczyła na piąte miejsce – w zeszłym roku. W tym roku to miejsce szóste. Ciekawostką jest fakt, iż główny konkurent Visy, czyli MasterCard, również zyskuje na wartości. Jego wartość jednak jest szacowana na połowę wartości Visy.
Pierwszą piątkę otwiera Facebook z szacunkową wartością 102,6 miliardów dolarów. Serwis działa od 2004 roku, w rankingu stu najdroższych marek świata zadebiutował dopiero w 2011 roku, a w 2016 zajęła piąte miejsce, co chyba nie jest jej szczytem możliwości. Facebook to także trzecia najszybciej rosnąca marka, obok Amazon i Starbucks. Na czwartym miejscu znalazła się firma telekomunikacyjna AT&T. To najcenniejsza marka telekomunikacyjna na świecie. Od 2011 roku zawsze znajduje się w pierwszej dziesiątce rankingu. Jej wycena 107,4 miliarda dolarów. Pierwszą trójkę najdroższych marek świata otwiera Microsoft z wartością 121,8 miliarda dolarów. Firmy chyba nie trzeba przedstawiać.
Na drugim miejscu zdetronizowany ubiegłoroczny zwycięzca, Apple. Wartość marki szacowana jest na 228,5 mld dolarów. Dzieli ją od lidera rankingu zaledwie niecały miliard dolarów. A tego roczny zwycięzca, najcenniejsza marka na świecie to Google. Jej wartość szacuje się na astronomiczną kwotę 229,2 miliarda dolarów.
Najcenniejsze marki świata
CategoriesRankingi
Written by:Kinga
Be First to Comment